Непросту історію життя репресованого священника з Турійщини зберегла кримінальна справа
Велику духовну та історичну спадщину залишили своїм нащадкам жителі древнього Туропина, побудувавши в 1778 році в центрі села Хресто-Воздвиженський храм.
Здається, ще зовсім недавно ми, босоногі хлопчаки повоєнного покоління, ганяли ватагами тут, біля церкви з великим замком, граючи у війни. І, як зазвичай, всі тоді хотіли бути „рускіми”, бо ті завжди перемагали, а за „німців” були хлопці менші за віком та слабші. Тоді ми, безтурботні та завзяті до гри, й не задумувалися над тим, яку історичну та духовну цінність має утаємничена споруда церкви… Справжню ж важливість та історичну місію кожного сільського храму усвідомлюєш лише з роками.
Нині я вдячний долі за те, що дала мені можливість дослідити історію церкви свого рідного села та життя її настоятелів, встановити прізвища 18 священників.
До речі, про життєвий шлях останнього священника з цього списку мені стало відомо завдяки небайдужості й підтримці людей, які народились у нашому селі. Так, в одну з провідних неділь уродженка Туропина, а тепер жителька Турійська пані Анна, бажаючи допомогти в дослідженні, розповіла, що в 1943–1944 роках в Туропині служив молодий отець з села Овадно, подальша доля якого невідома. За її словами, хату священника розібрали, клуню спалили. На той час в нього були молода дружина та маленький син, віком десь два чи три роки. Про все це пані Анна колись почула від своєї старшої землячки.
Коли ж я опитував старожилів села, ніхто не зміг назвати прізвища чи імені священника 1943–1944 років, хоча, можливо, туропинці й не хотіли згадувати трагічне минуле тих часів. Людини немає вже майже 80 років, могила її забута, обставини смерті невідомі, про них колись лише здогадувались.
Тоді я почав пошук ймовірного сина священника серед жителів Овадно 1941–1942 років народження. І цей пошук увінчався успіхом, хоча чоловік, який мене цікавив, вже більше 50 років не проживає в Овадно.
В приватній розмові пан Яків підтвердив, що його батько Петро був священником в Туропині в тих роках, про які йдеться. Але жодного документа чи підтвердження він, на жаль, не надав. Знову почались пошуки в державному, партійному та церковному архівах області. Проте даних про священика з тим прізвищем, що мене цікавило, так і не знаходилось. Відповідь всюди звучала приблизно однаково: була війна, коли там було щось писати чи зберігати.
Згодом про свої дослідження в архівах я розповів синові зниклого священника, мовляв, ніде нема підтверджень, що ваш батько, Ніжник Петро Васильович, був настоятелем церкви.
На це після тривалої паузи Яків Петрович відповів: «Як же не був, коли в мене є довідка про реабілітацію батька, видана волинською прокуратурою. В цій довідці згадується, що реабілітований – громадянин Ніжник Петро Васильович, який народився в 1918 році в с. Свинюхи Старо-Олексинівського району Волинської області, до арешту був служителем культу. Арештований 14 квітня 1944 року.
Тут всі мої сумніви залишились позаду й знову з’явилась надія остаточно дослідити згадувану справу. Було чергове звернення до архіву прокуратури Волинської області, яке також не дало результату. Там чітко й однозначно відповіли: «Кримінальна справа за таким прізвищем відсутня…»
І подумалось мені, скільки ж можна ходити по інстанціях, і чи буде якийсь результат: прокуратура видала довідку, а справи немає… Після недовгих роздумів про те, що ж робити далі, я повторно через секретаря зв’язуюсь з працівником архіву, якому детально розповідаю про проведену роботу. Невдовзі отримав відповідь: «Ви ще можете звернутись в архів служби безпеки України, якщо там немає справи, то вже більше ніде її не знайдете”.
Отож знову довелось відвідати черговий архів. В СБУ Волинської області порекомендували подати письмову заяву й чекати відповіді тридцять днів. Але приблизно днів через десять отримав я повідомлення, що з кримінальною справою за моїм зверненням можна ознайомитись. За відповідним номером значилося прізвище Ніжника П. В.
Про таку хорошу звістку я звичайно відразу повідомив сина священника, 78-річного пана Якова. Тоді схвильований чоловік дуже просив: «Платоновичу, знайдіть мені фото батька, адже я його ніколи не бачив, дізнайтесь побільше про нашу сім’ю, про мого діда та про його дітей, хто вони, ким були».
…З щемом у серці я брав до рук потьм’янілу від часу кримінальну справу, що мала характерний запах архіву. Її титульна сторінка була зроблена з цупкого сірого паперу, як я з’ясував, трофейного, бо на зворотній стороні була німецька кольорова карта високої якості друку, назви населених пунктів там значились німецькою та російською мовами, а знизу було маркування «Дойчланд».
Тривожно було на душі, бо в такі моменти усвідомлюєш, що за цими скупими, бездушними записами вирішувалась доля людини, врешті, не лише доля, а й саме життя.
Шановний читачу!
Ця публікація побудована не на легендах чи здогадках, а на людській пам’яті, на спогадах і реальних фактах. На жаль, з роками людям старшого віку властиво забувати про те, що було в їхній молодості, а інколи й свідомо виникає бажання не згадувати складні, суперечливі життєві ситуації. Тож дозволю собі привідкрити таємничу завісу кримінальної справи Петра Ніжника, подаючи цитати з неї, без будь-яких змін. Про те, що відбувалося у далекі часи повоєння, вони розкажуть нам більше, ніж хтось інший.
Вся кримінальна справа була написана російською мовою. Наводжу її фрагменти у перекладі українською, без будь-якого літературного доопрацювання.
«АКТ ПРО ЗАТРИМАННЯ
1944 року квітень дня 14, діюча армія.
Я оперуповноважений ВКР «Смерш», вч 2235710, гвардії капітан Чурманбаєв, старшина вч 2235710 Нечаєв цього числа в селі Туропин Вербського району Волинської області затримали по підозрі в співпраці з Українською повстанською армією громадянина Ніжника П. В.”
«ДІЛО 178
Почато 22 квітня 1944 року, закінчено 31 травня 1944 року.
Справа на 32 листках.
НІЖНИК ПЕТРО ВАСИЛЬОВИЧ, с. Свинюхи Старо-Олевського району.
ПОСТАНОВИЛИ:
1.Справу прийняти до свого виконання.
2. Копію даної постанови направити військовому прокурору для відома”.
«ПРОТОКОЛ допиту арештованого Ніжника Петра Васильовича від 23.04.1944 року.
Запитання: Розкажіть детально про свою трудову діяльність.
Відповідь: До 1935 року я працював в господарстві свого батька Ніжника Василя Петровича, який був священником в селі Хрипники Боремльського району Волинської області. В своєму господарстві батько мав пару коней, корову, свині, 24 га землі, а також сільськогосподарську техніку і реманент. Крім мене, в сім’ї батька було дві сестри Ірина та Ганна, брат Васильян, які до початку війни жили селі Могильно Вербського району. Де вони зараз знаходяться мені невідомо. В 1936 році я поступив в дияконську школу в місті Кременець Волинської області, де провчився до 1938 року. По закінченні школи я став служити дяком в селі Жашковичі Порицького району Волинської області, де прослужив до 1939 року. В 1939 році я поїхав в село Могильно, де працював в господарстві батька і два місяці – секретарем сільської ради, до 1940 року.
Я, як син священника і служитель релігійного культу, боячись репресій зі сторони радянської влади, перейшов нелегально кордон біля міста Устилуг. Під ранок зі своїм товаришем Кулею Павлом перейшли річку. Нас ніхто не арештував як з одного боку, так і з іншого. За Бугом в місті Замость я хотів влаштуватися служити дяком, але через відсутність парафії пішов працювати в скоб’яний склад, куди мене влаштував мій товариш Радек Ніканор. Я працював там до 1941 року. Вернувся в Могильно, коли Вербський район був окупований, працював дяком. Звідси перейшов в село Овадно, де проживав до 1942 року, одружився і переїхав з дружиною в село Туропин Вербського району.
В Туропині я прослужив до вересня 1942 року дяком, після цього архієрей викликав мене в село Зимно, де мене посвятили в сан диякона. Повернувшись із Зимно, я продовжував служити дяком в Туропині до грудня 1943 року. В грудні до мене прийшли із «Служби безпеки» Української повстанської армії, яка тоді знаходилась у Вербському районі та в свинаринському лісі, два чоловіки – один під псевдо «Вуйко Чорногор», другого я не знаю. Ці люди мене арештували і вночі повезли в свинаринський ліс, де запропонували працювати в хоровому гуртку при УПА.
Запитання: Розкажіть про свою діяльність в УПА.
Відповідь: Знаходячись в УПА, я займався тим, що їздив по селах і співав пісні, закликаючи народ боротися проти німців, поляків та радянської влади, за створення Української незалежної держави. Зміст пісень був антирадянським.
Запитання: Чи займались ви розповсюдженням антирадянських висловлювань під час священнослужіння?
Відповідь: Перебуваючи на службі в церкві, я співав пісні і молитви, рекомендовані УПА, вони мали антирадянський зміст, агітували населення за створення незалежної України.
Запитання: Що вас примусило стати на шлях антирадянської діяльності?
Відповідь: На мене вплинули виселення моїх батьків до Сибіру, відмова радянської влади щодо можливості працювати вчителем. Мені казали, якщо я відмовлюсь співпрацювати з УПА, то буду ворогом і радянської влади, і українського народу.
Як духовна особа я вважав, що церква повинна бути при державі та утримуватись її коштом. В інших питаннях, пов’язаних з діяльністю ОУН, я був згідний, хоча не належав до членів цієї організації.
Написано з моїх слів правильно, мені прочитано зрозумілою українською мовою. (Весь допит проводився російською мовою. – Авт.).
Допитав: зам. начальника ОКР «Смерш», гвардії майор Крючков».
ДРУГИЙ ДОПИТ
«ПРОТОКОЛ ДОПИТУ
Ніжника Петра Васильовича, сина служителя культу, не судимого. 1944 рік, квітня дня 15.
Запитання: Розкажіть про свою службу в бандерівському загоні.
Відповідь: Мене взяли на службу в бандерівський загін в грудні 1943 року керівником хорового відділення, крім того, я писав ноти. В лютому 1944 року наш бандерівський загін був частково розбитий партизанським загоном Ковпака, нам запропонували розійтися по домівках, після чого я більше не потраляв до бандерівців. Повернувся в село Туропин Вербського району.
Запитання: Хто керував бандерівським загоном?
Відповідь: Я не можу сказати прізвища та імені, так як не знаю.
Запитання: Яка у вас була кличка?
Відповідь: Моя кличка – «Лев».
Запитання: При яких обставинах ви вступили в УПА?
Відповідь: Два агенти «СБ» УПА «Вуйко Чорногор» і «Чорногор» заявили, що вони є повстанцями й запропонували заспівати кілька повстанських пісень, що я й зробив.
Приблизно через 7 днів до мене знову прийшов «Вуйко Чорногор» і ми поїхали в Ревушки, де знаходився хор.
Запитання: хто такий «Вуйко Чорногор»?
Відповідь: Регент хору, уродженець Карпатської України, він неодноразово говорив, що в результаті війни радянської влади не стане. В світі будуть господарювати Англія і Америка, які дадуть можливість створити українську державу і я став на шлях боротьби проти радянської влади та Червоної Армії. Проводив антирадянську діяльність.
Запитання: Хто вам писав пісні?
Відповідь: Антирадянські пісні писав автор на псевдо «Кузьменко».
Запитання: В яких селах ви проводили богослужіння?
Відповідь: Я був дяком в селах Туропин, Мокрець та Бобли. Там проводив антирадянську пропаганду.
Слідчий Крючков, старший лейтенант».
«СПРАВА №28
Про злочинну діяльність громадянина Ніжника Петра Васильовича, уродженця с. Свинюхи Старо-Олексинівського району Волинської області.
Працюючи дяком, Ніжник П. В. під час богослужіння зводив наклепи на радянську владу і керівництво.
Старший слідчий Киричек
ДОВІВ
Ніжнік П. В. з грудня 1943 року по лютий 1944 року співпрацював з повстанською армією Бандери, будучи керівником хорового відділення.
ПОСТАНОВИВ
Ніжніка П. В. – піддати арешту і обшуку.
ПОСТАНОВА
14 травня 1944 року. Діюча армія, 4 відділення відділу контррозвідки «Смерш» 69 армії.
Арештувати Ніжніка П.В.
Майор Ковальов».
«ПРОТОКОЛ
особистого обшуку, гвардії капітан Чурманбаєв в присутності старшини Нечаєва знайшли: карти гральні, один комплект, службове посвідчення № 81, 70 польських злотих (паперові).”
Далі слідує протокол допиту свідків від 1944 рік, травня 6 дня. (З етичних міркувань прізвища трьох свідків, їх соціальний стан, грамотність та партійність і сам текст свідчення не наводжу).
„Затверджено КДБ у Волинській області
ВИРОК
1944 рік, червня 9. Трибунал 69 армії.
оловуючий майор юстиції Гущина при секретареві Малаховій, без участі обвинувачів і захисту.
Ніжник П. В. засуджений до 10 років виправно-трудових таборів з конфіскацією майна. Вирок остаточний і оскарженню не підлягає. Дружина Герасим’юк Ганна Ульянівна – курси релігійного культу, з обвинувачувальним заключенням ознайомлена 9 червня 1944 року».
«РОЗПИСКА, дана старшиною Філімоновим, відділення «Смерш».
Я прийняв 9 чоловік, арештованих для тримання під вартою. Громадяни Новак, Степанюк, Терефільський, Денисюк, Чертюк, Поліщук, Ніжник, Шкловська, Степанюк – засуджені до 10 років виправно-трудових таборів з конфіскацією майна»..
Вивчаючи кримінальну справу, результат якої вже був відомий наперед, в глибині душі я пережив непростий стан ще молодого 26-річного священника, який не брав до рук зброї, нікого не вбивав, але мав свої погляди й переконання, які відстоював, захищаючи людську гідність і духовну справедливість в боротьбі за незалежну Україну. Зі смутком і внутрішнім хвилюванням я перечитував протоколи допитів, обшуків та покази свідків, але вважаю, що досліджувати й писати про такі справи треба обов’язково. Бо, як каже мій товариш, краєзнавець із Туропина Микола Коріневський: «Це потрібно для того, аби наші нащадки знали і цінували сторінки історичної правди із життя свого села».
На жаль, фото Петра Ніжника в справі не знайшлося, як не було й посвідчення за № 81 та листа, що значилися в описі особистих документів. І ще хочу сказати: вся справа була написана чорнилами рівним і вивіреним почерком. Лише підписи підсудного в кінці допитів та ознайомлень були строкаті й нерівні, як і нерівними тоді були сили в боротьбі за правду й волю України. Петро Ніжник із заслання не повернувся, один із свідків по його справі, як стало відомо з інших історичних джерел, загинув при загадкових обставинах у 1944 році. А батько підсудного, який, за його словами, в 1947 році служив настоятелем храму в одному з сіл Рівенської облаті, був вивезений до Сибіру. Похований він на Рівненщині, де закінчив свій життєвий шлях священником. Що найбільше вразило мене у цьому дослідженні: молодий священник жодного разу не похитнувся і не змінював своїх поглядів. Очевидно не раз здригалась і плакала його зранена допитами душа у нерівному протистоянні за правду, за волю рідної землі, але він не впав духом не став на коліна перед своїми катами. Як вже згадувалось, із заслання він так і не повернувся. Його дружина Ганна Ульянівна похована на кладовищі в селі Овадно.
Закінчую цей свій допис я тим, чим і починав – міркуванням про нашу духовну спадщину. Хочу побажати своїм землякам, аби в центрі села Туропин,сттворити зону відпочинку із декоративними деревами, квітами та пам’ятним знаком. Над цим потрібно попрацювати й місцевим людям, і представникам агропідприємств, які орендують землю поблизу села. Було б добре присвятити посадку паркових культур вагомим по-діям – народженню дітей, закінченню школи випускниками та іншим. Тоді вічнозелені дерева будуть розповідати нам свою історію, без якої не буває дня завтрашнього.
Сергій Данилюк,
краєзнавець, уродженець села Туропин.